lielanouri69@gmail.com 09399972438

واقعیت مجازی و پرینتر سه بعدی

کاربردهای واقعیت مجازی و پرینتر سه بعدی

سالیان سال است محققین برای جذاب تر کردن زندگی بشر به دنبال برداشتن مرزهای بین دنیای واقعی و دنیای مجازی هستند. ادغام

دنیای مجازی و دنیای واقعی کاربردهای بسیاری دارد که خوانندگان این مقاله با تعدادی از آنها آشنا می شوند . پرینتر های سه بعدی تکنولوژی جدیدی هستند که وارد دنیای علم و فناوری شده اند . پرینترهای سه بعدی به جای چاپ تصاویر یر یروی کاغذ می توانند به شکل سه بعدی تصویر ایجاد کنند . هدف از نوشتن این مقاله آشنایی با کاربردهای دو تکنولوژی روز دنیا یعنی واقعیت مجازی و پرینترهای سه بعدی بوده است .

واقعیت مجازی نخستین بار به عنوان ابزار سرگرمی به دنیای دیجیتال قدم گذاشت . این فناوری ،محیطی مجازی در اختیار کاربر قرار می دهد تا بتواند از طریق شبیه سازی واقعیتها آنچه را در محیط واقعی نمی تواند انجام دهد یا شرایط لازم یرای انجام آن راندارد در این محیط مجازی انجام دهد . یکی از مهمترین مولفه های این محیط مجازی محیط بصری آن است که از طریق نمایشگرها یا تصاویری ویژه ، یک تجربه بصری واقعی را در مقابل چشم کاربران نمایش می دهد اما این نمایشگر یک پدیده ساده نیست بلکه نمایشگری مجهز به حسگرهایی است که به عنوان ردیاب عمل می کند و اطلاعات را در مورد موقعیت موقعیت کاربر و همچنین جهت نگاه او به کامپیوتر ارسال می کند . به این ترتیب کاربر احساس مس مند در یک محیط سه بعدی قرار دارد . این ویژگی محیط مجازی را به محیط واقعی تر تبدیل می کند . در محیط مجازی کاربر می تواند شنونده صداهایی باشد که از طریق گوشی به او منتقل می شود . تغییر شدت صداها و همچنین تقسیم امواج صوتی بین گوشی هایی که در گوش دو کاربر قرار می گیرد به او کمک می کند تا بتواند جهت صداها را به خوبی احساس کند . بنابراین واقعیت مجازی از نظر سمعی و بصری هیچ نقصی ندارد اما یکی دیگر از مولفه های واقعیت مجازی حس لامسه است که با توجه به محدودیت هایی که در ایجاد حس لامسه در محیط های مجازی وجود دارد ،پیشرفت در زمینه شبیه سازی حس لامسه روند کندتری داشته است . واقعیت مجازی تکنولوژی است که اغلب به عنوان یک گسترش طبیعی به گرافیک کامپیوتری سه بعدی با دستگاههای ورودی و خروجی پیشرفته ، تعامل انسان و کامپیوتر و هوش مصنوعی در نظر گرفته شده است . واقعیت مجازی تکنولوژی است که می تواند یک دنیای مجازی مشابه یک دنیای واقعی ایجاد نماید . به عبارتی واقعیت مجازی پلی میان دنیای طبیعی و دنیای ذهنی است . به وسیله این تکنولوژی یک محیط سه بعدی خلق می شود . در این محیط فرد می تواند پیرامون فضا سه بعدی مثلا در یک اتاق آی سی یو جا به جا شود و همچنین فرد می تواند اشیا موجود در صخنه را انتخاب و دستکاری نماید . هدف اصلی از واقعیت مجازی ایجاد احساس حضور کاربر در یک فضای مجازی می باشد . باید فضای ایجاد شده قابل باور بوده و به مقدار کافی دارای خاصیت تعاملی در مقابل انجام اعمال خاص از سوی کاربر باشد . واقعیت مجازی ، فناوری جدیدی است که در محیط گرافیکی ،کاربر نه تنها احساس حضور فیزیکی در دنیای مجازی می کند بلکه می تواند با آن محیط ، تعامل سازنده ای برقرار کند . فرآیند چاپ سه بعدی فرآیندی است که کاربر رایانه را قادر به ساخت طرح موجود در سیستم می کند . در حال حاضر چندین روش و تکنولوژی برای ساخت شی سه بعدی وجود دارد که در هر کدام دارای مزایا و معایب منحصر به فرد خود هستند . با وجود پیشرفت های زیاد در ساخت این ماشینها همچنان سرعت ایجاد یک شی سه بعدی به علت ساخت لایه به لایه شی کمی کند است که با تلاش شرکت های سازنده در بازار رقابتی موجود چاپگرهای سه بعدی قابل بهبود است . پرینترهای سه بعدی ، چاپگرهایی هستند که به جای چاپ برروی کاغذ می توانند فایل سه بعدی بسازند . تکنولوژی چاپ سه بعدی به معماران و شرکتهای معماری کمک می کند که به طرز حیرت انگیزی ماکتی بادوام و دقیق از مدل های طراحی شده خود داشته باشند . البته معماران به همین امر بسنده نکرده اند و پارا فراتر گذاشته و به سراغ ساخت و ساز با مقیاس انسانس ، به وسیله این چاپگرها رفته اند . این فرآیند تولید جدید بیشتر با هدف پایداری محیط زیست در راستای رسیدن به یک معماری پایدار می باشد . این پروسه به موجی از پروژه ها منجر شده است که بسیاری از آنها از پدیده های طبیعی مشتق شده اند و حتی با مواد بیولوژیکی ساخته شده اند . فناوری پرینت سه بعدی مزایای بی شماری دارد و موارد مصرف آن بی پایان است . صرفه جویی منابع طبیعی ، بازیافت و مجدد استفاده کردن مواد ،کاهش هزینه ها و...از جمله اهداف معماری پایدار می باشند که نتایجی هستند که در ساخت و ساز با این نوع چاپگرها بدست آمده اند . ساخت قطعه در گذشته دارای مراحل بسیار طولانی بوده که امروز با پیشرفت تکنولوژی ، فناوری چاپگرهای سه بعدی مطرح در صنایع مختلف و تولید آسان را به همراه داشته است .

تاریخچه واقعیت مجازی :

ریشه های واقعیت مجازی به دهه 160 باز می گردد هنگامی که عکس های 360 درجه شروع به پیدایش کردند . در دهه 1920 شبیه سازهای وسایل نقلیه معرفی شدند . موتور هیلیگ در دهه 1950 درباره ی سینمای تجربه نوشت که می توانست حواس مختلف را در بیننده به طور تاثیر پذیری القا کند که در نتیجه آن بیننده را وارد فعالیتهای درون صحنه می کرد . در سال 1966 توماس فرنس برای نیروی هوایی شبیه ساز پرواز بصری را معرفی کرد . در اواخر دهه1980 واقعیت مجازی توسط جیرون لانیر ،یکی از پیشگامان مدرن این زمینه ، شهرت یافت .

واقعیت مجازی در ایران :

پیشینه واقعیت مجازی در ایران تقریبا ده سال است که در مقایسه با برخی کشورها در این زمینه نوظهور است و در این مدت تنها کارهای کوچک و جزئی انجام شده است و این واقعیت در ایران تا حدودی ناشناخته است این در حالیست که برپایی نمایشگاههایی چون رسانه های دیجیتال تا حدی توانسته است کاربرهای این واقعیت مجازی را به مردم نشان دهد و با شناخت قابلیت ها و کابردهای ان می توان دامنه استفاده از واقعیت مجازی در ایران را گسترش داد .

865 بازدید
۱۳۹۷/۱۰/۱۵